論説資料保存会

英語学論説資料 第50号 第6分冊 (Collected Articles on The English Language 50-6) 

  収録論文

《英語教育》

語彙力とディクテーションの相関
上田恒雄

Quantitative Assessment of the Extensive Reading Program in the Global English Department,with a Focus on the Development of General Reading Ability and Linguistic Proficiency
Tadashi NORO,Gregory Lewis ROHE,Sayuri OKADA,Shinobu HAMADA

Effects of Extensive Reading on Reading Fluency: Evidence From Word Recognition and Syntactic Processing
NORO Tadashi,ROHE Gregory Lewis,OKADA Sayuri,HASEBE Ako

The Challenges of Forming and Answering Yes/No Questions for Japanese Learners of English
Vick L.SSALI,Luke P.BLOWER

中学校入学時の英語学習に対する意識及び英語能力について 小学校英語教育の成果を探る
高橋美由紀,柳善和

Prefix Difficulty Order among Japanese University Learners of English
Tomoko TAMURA,Tomohiko SHIRAHATA

Thai EFL University Students: Quality of Text Produced by Paired and Independent Writers
Richard Mark NIXON

Thai EFL University Students: The Collaborative Nature of L2 Learners' Verbal Interactions
Richard Mark NIXON

Collaborative Email Exchange: A Case StudyBrett CUMMING
Japanese University Student Expectations of English Language Use after Graduation
Richard Mark NIXON

The Influence of Group Formations on Students: Differences Between Teacher-Formed and Student-Selected Groups
Tamami WADA

More Ways to Reduce Plagiarism in IE Core and Writing Courses
Deborah Bollinger

CONTEMPORARY TANKA POETRY VIEWED FROM A DIFFERENT MIRROR OF REFLECTIVE THOUGHT FOR ENGLISH AS SECOND LANGUAGE LEARNERS
Ruby T.Ogawa

インプット強化:言語形式の処理とテキスト理解
目黒庸一

Uncovering Shadowing as an EFL Teaching Technique for Listening: Learners' perceptions,self-confidence,and motivation
Yo Hamada

Reconsideration on Pattern Grammar Theory of Strict Theory in English Language ―Aiming drastic reform of teaching method of English in Japan―
Tomio IWASA

Consideration of a prosodic transfer account with reference to Japanese-speaking learners' production of functional morphemes in L2 English
Tae YAMAZAKI

Acquisition of Temporal Interpretation by Japanese-speaking Learners of English: A Reconsideration of Feature Reassembly Hypothesis
Tae YAMAZAKI

University English Language Program Students' Willingness to Communicate in English
Miyuki TATE

ICTを活用したIMU英語学習プログラム
川井一枝,中尾剛,安斎孝幸

TOEIC Bridge IPの結果とアンケート調査から見える英語学習に関する現状と課題について ―岩手県立大学宮古短期大学部の実施結果に基づいて―
三村敬之,神谷厚徳

国際理解における言語活動の諸相:母語、第二言語、国際語としての英語の視点から
佐々木一隆

過去6年間の資格英語(TOEIC)への取り組み成果,課題と展望
海老澤邦江

アニメのフォーラムを英語コミュニケーションに用いた事例報告
木内英太

全学共通英語テキストOxford Word Skills (Basic)の活用 ―Listening & WritingとEnglish Communicationにおける連結活用―
海老澤邦江

段階的な英語文法指導を目指した習熟実態の検証
佐藤恭子

The Use of Four-Square and Multiple Meaning Vocabulary Strategies in the Classroom
Tony Minotti

英語授業外学習を促す語彙教材の作成
前田和彦

大学英語教育の中のジャンル分析 ―その影響力の検証―
東條加寿子

日本人英語学習者の語彙連想とライティング力との関係
鳥羽素子

日本語母語話者の生成による英語の同化と単語間連結の特徴 ―英語音声共通参照枠の構築に向けて―
上斗晶代

共通英語Ⅰ・Ⅱにおける教科書分析 ―文法事項の取り扱いに着目して―
山川満夫

The Effect of the TOEIC Drill-Based E-learning: A Case Study of TOEIC First Year Preparation Course
Masanobu Nakatsugawa

国際交流事業が及ぼす英語学習へのモチベーションについて
岡田晃

英語嫌い改善・英語力向上の取り組み --経過報告と今後の課題--
水野知津子

Application of Improvisation to Communicative English Classrooms
Jonathan Sherr,Kimie Oshima

日本語母語話者の英語複文構造の習得に関する研究:韓国語および中国語母語話者との対照
守屋哲治

効果的なアウトプット活動に関する一考察
チアノ典子

Corpus Data or Teacher Intuition: Which is More Valuable when Choosing Vocabulary to Teach to Young ESL Learners?
James Martin Rogers,Kayo Mimura

日本型早期英語教育を推進するためのクラウド型デジタル英語学習教材と教員養成カリキュラムの開発について ―小学校外国語活動担当教員に対する意識調査から―
松宮新吾

English as a Lingua Franca: Globalization,Ownership,and the Diversification of English
Matthew MICHAUD,Bradley D.F.COLPITTS

LUNAを活用した反転授業の試み ―科学技術英語の実践を通じて―
住政二郎

The Fish Bowl and Open Seas Models Revisited: the Role of International English
Kensaku YOSHIDA

英語で教える英語の授業が学習者の教授言語の好みに与える影響
岩中貴裕

英語スピーキングの流暢さと基本周波数 ―上位群と中間群の比較―
本沢彩

Kyōka's "Kechō": Research Notes and English Translation
Daniel C.Strack

The Minimal English Test: Its Correlation with the University Entrance Examination (English Part) 2014
Hideki MAKI,Yong-Xin GAO,Toshiro UMEZAWA,Shigeki TAGUCHI,Megumi HASEBE,Satoshi OKU,Yukiko UEDA,Masao OCHI,Kosuke NAGASUE,Jessica DUNTON

The Minimal English Test: Its Correlation with the University Entrance Examination (English Part) 2015
Hideki MAKI,Wen-Qi REN,Can WANG,Megumi HASEBE,Shigeki TAGUCHI,Satoshi OKU,Yukiko UEDA,Masao OCHI,Kosuke NAGASUE,Jessica DUNTON

学生の英語ライティングに見る不定世界の描写
江口巧

An overview of the university English curriculum: A conceptual framework for curriculum innovation
Sachiko YASUDA

Control constructions produced by Japanese speaking learners of English
Mineharu Nakayama,Noriko Yoshimura,Atsushi Fujimori

An analysis of lexical diversity,speech rate,and pauses in public speaking by Japanese EFL learners
Yuko YAMASHITA

小学校英語におけるリタラシー指導のあり方 ―バランスト・アプローチを中心として―
泉惠美子,田縁眞弓

The Multiple Uses of the L1 When Students Read EFL Graded Readers
Amanda Gillis-Furutaka

Framework to Improve Spoken Discourse in Task-Based Learning
Jason Pipe

EFL環境での英語(L2)教育における学習者の母語(LI)活用の有効性に関する一考察 ―最近の英語教育改革の動向から―
立花千尋

英語学習に対する学習者の不安要因 ―専攻、性差、およびその変化―
河内千栄子

EASY STORY HOUSEとPopcorn ELT Readers ―英語絵本教材対決―
横山孝一

Integrating an Interactive Approach to Teaching Grammar in the English as a Foreign Language Classroom: A Case Study of a Japanese Senior High School Student
Sylvain Bergeron

Globalization,English language education,and language policy in Asia and Japan
Yuji Nakamura

Student perceptions of their need for English for rehabilitation purposes
Asako KAJIURA

The Development and Validation of the Self-Regulated Learning in Oral Communication Questionnaire
Ayako KOBAYASHI

Detailed analyses of Persuasive Essays in Criterion®
TAOKA Chiaki

パラフレージングによる英語リーディング指導
長谷尚弥

Use of epistemological lenses on the ambiguity of reflective practice: What is it to reflect on experience?
Ken Tamai

Analyses of Skill Development through Essay Writing on Criterion® Topics
TAOKA Chiaki

Overview of the Major Researches on TOEIC Tests in University English Curricula
SHIMOMURA Fuyu

グローバル化における英語教育の一方向性:一般英語の授業でスキルと知識の定着を図る試み
杉野俊子

TOEIC(LR)教材を用いた4技能育成の考察 4技能を使ったアクティブラーニング
山科美智子

英語教育における「4技能の統合」をめざして ―"Skill-oriented"から"Content-oriented"へ―
早瀬博範

国際共通語としての英語と指導モデルとしての英語について
郡山桂子

Using a Framing Scheme to Help Teach Expository (Opinion) Writing
Alan Bossaer

グローバル人材育成に向けたTOEIC®指導 ―札幌大学外国語学部英語学科の教育実践例―
對馬康博

英語ライティングの変化:前期と後期を比較して
石川希美

Is formal teaching effective for enhancing implicit knowledge in L2 acquisition?
Koji Takeuchi

観光英語検定試験と観光英語教育 カリキュラムについての一考察―Part 1
堀内満智子

Can Explicit Instruction Enhance Implicit Knowledge in L2?
Koji Takeuchi

A Critical Assessment of the New General Service List (NGSL)
Marcus Theobald

文型論と英語教育
西嶌俊彦

The Acquisition of "Subject" in to-Infinitive Clauses by Japanese Learners of English
Ayano OTAKI,Tomohiko SHIRAHATA

英語運用能力に対するセルフ・アセスメント(自己評価)とTOEIC®スコア
山下早代子,阿佐美敦子,新妻奈緒美

GUIDING PRINCIPLES OF LESSON PLANNING FOR SECOND LANGUAGE LEARNERS
Ruby T.Ogawa

English Language Teaching in Lithuania: Historical Overview and Current Status,in comparison with Japan
Irena MISKINIENE,Midori OTANI

English Education in High Schools in China: ―Its Current Status and Problems―
Jingxin HAO,Midori OTANI

Motivational Profiles of Japanese University Learners of English: A case of Policy Studies majors in rural Japan
Hiroshi MORITANI,Craig MANNING

五輪招致スピーチから再考する言語観教育の必要性 ―〈コミュニケーション能力の育成〉のために―
仲潔

続〈コミュニケーション能力の育成〉の前提を問う ―「キラキラ」できない学習者と英語教師たち―
仲潔

Encouraging Incidental English Communication in Japanese English Classes,Part 2: Classroom Behavior
Anthony Sellick,James Bury

Past,present and future: Goal setting, imagery and reflection in L2 and general study contexts
Gaby Benthien

Asking the Right Questions ―Crowd-Sourcing Items for Student Experience of Teaching Survey Questionnaires
Anthony Sellick

The Effects of Focused and Unfocused Written Corrective Feedback on the Acquisition of EFL Grammar Knowledge and Writing Skills
Yoshimasa Ogawa

英語母語話者が語る物語と英語教育での活用 (3)物語の特徴とマイ・ストーリーの作成
金子朝子

The Development and Implementation Of An Extensive Reading Program
Matthew HAUCA

Assessing TOEIC as a Measure of Business English: Does TOEIC content reflect workplace English needs?
Robert GEE

The Interactional Basis of Backchannel Behaviour in Japanese English
Saya IKE

大学英語教育におけるラーニング・ポートフォリオの実践
中川洋子

Teaching Pronunciation Using Japanese and English Letters: A Pilot Study of a Hybrid Method
Yuki Ota

Establishing Oral Reading Fluency Norms for Japanese English Language Learners
Elton LaClare

Use of Lexical Stress Information in Silent Reading and Speech Production by Japanese Learners of English: Evidence From Eye Movement Measurements and Naming Tasks
WATANABE Hiroki,YOKOKAWA Hirokazu

University Students' Perceptions of Content-Based Instruction on English Language Teaching and Their Relevance to the Students' L2 Motivational Self System: An Exploratory Study
MIYASAKO Nobuyoshi

The Relation Between Language Acquisition Universals and L1 Influence on Japanese and Bulgarian Advanced EFL Learner Use of Prepositions Preceded by an Abstract Noun
Nora Kotseva-Katsura

Validation of TOEIC® Reading as an Alternative to the Center Test
Kei Miyazaki

「使える英語」が身につく英語授業のイメージ ―高校英語授業に関する予備調査結果から―
杉田由仁

University Students' Views of Teachers' English Use in EFL Classes
Koji UENISHI

L1意識活性化とL2エラー予防の関連性 ―「できた」の英語翻訳を事例として―
中﨑崇,西谷工平,小田希望

Developing Learner Critical Thinking Through Public Forum Speeches
Yuko Sakai,Sean C.Scarbrough

英語教育法(8)日本の英語教育 ―オーラルコミュニケーション偏重教育の影響―
井手裕美

A Note on Japanese-speaking Children's Interpretation of Recursive Possessives
Akiko Terunuma,Terue Nakato

英語正規外プログラムの有効性 ―ルーブリックを用いた検証―
町田修三,Christopher TARN

フィリピンの英語教育から日本が学べること ―両国における英語教育の始まりという観点から―
尾崎茂

Written Corrective Feedback (WCF): Problems and Solutions
Peter Quinn,Martin Meldrum,Milton Miltiadous

(本書目次には、転載元、掲載誌、号数が明記されております。)